Реєстр електронних декларацій запущений у тестовому режімі

Сьогодні у Києві був представлений реєстр електронних декларацій. Для початку його роботи лишилося щоб НАЗК затвердило форму декларацій. 

електронні декларації

В електроній версії з'явилося 6 нових розділів, серед яких "об’єкти незавершеного будівництва», «цінне рухоме майно», «бенефіціарні власники», «право інтелектуальної власності», «членство в організації» та інші. Усього 16 розділів.

Декларації можливо зробити різного типу: щорічну, перед звільненням, кандидата в депутати.

Тепер потрібно і можливо вказати розширений список сім’ї. Для кожного члену потрібно буде вказати дату народження та ідентифікаційний номер (або номер свідоцтва про народження для неповнолітніх).

Треба буде вказувати об’єкти нерухомості які належать членам родини.

Декларацію потрібно буде поодписувати за допомогою електронного підпису. Усі чиновники мусять цього року отримати цифрові ключи та подати декларації уже в електронному виді. Ці електронні ключи для чиновників будуть безкоштовні.

Відтепер за подання недостовірних даних в деклараціях передбачена кримінальна відповідальність.

Кожна декларація отримує унікальний номер. Копія декларації, яка підписана цифровим підписом НАЗК, будуть відправлені на email чиновника, який він вкаже при реєстрації.

Реєстр дозволяє шукати декларації за різними критеріями. В публічному доступі конфіденційні дані з декларації будуть прибрані. Кожну декларацію можна буде скачати у форматі відкритих даних.

Перевірка декларацій

Зараз перевірка декларацій в НАБУ проходить в полу-автоматичному режимі. Вже підключені реєстри РАГСу, спадщини, довіреностей, реєстр фіскальної служби та Державної прикордонної служби. НАБУ сподівається, що за допомогою донорів вони зможуть отримати аналітичну програму, яка дозволе робити цю аналітику в автоматичному режимі.

Зараз процес перевірки включає:

  • Перевірку за реєстром РАГСу, чи всі члени сім’ї були включені в декларацію, кого чиновник мусив включити;
  • Перевірка за реєстром нерухомості;
  • Перевірка за реєстром автомобілів;
  • Перевірка за реєстром Прикордонної служби, скільки раз чиновник перетинав кордон і т.д.

Якщо сума приблизної оцінки майна, яка не попала в декларацію, становить суму більшу ніж передільна сума, яку встановила ВР (якщо сума невідповідності перевищує 250 мінімальних заробітних плат (м.з.п.), тобто більше 300 тис. грн.) – то в силу вступає стаття 366.1 КК.

"Зараз виникає питання, чи повинен чиновник знати про усе майно, що має його родина і чи виникає кримінальна відповідальність, коли чиновник не знав про якесь майно дружини/чоловіка", - відмітив Максим Грищук, зам. Антикорупційного прокурора. "Зараз у нас були справи у суді, які були закриті, бо не можливо було довести, що чиновник саме умисно не вказав якісь активи родини".

Також він відмітив, що сподівається з доступом до нових реєстрів вони зможуть вирішити ці питання.  

Початок роботи НАЗК та реЄстру

Загальна кількість декларацій, яку мусить прийняти система – більше мільйону. До цього система ще не готова. 

Зараз НАЗК потрібно довибрати членів НАЗК (двоїх потрібно вибрати прямо сьогодні в вечорі, щоб був кворум, який зміг би затвердити електрону форму декларації). Сам набор штату НАЗК, який буде безпосередньо перевіряти декларації, тільки у перспективі. Тому перевіркою декларацій у кращому разі НАЗК почне до кінця цього року.